woensdag 30 december 2015

[Review] Ode aan de Pro's!

Oh Pro's, wat weten jullie mij te inspireren. Wat brengen jullie me ver en wat doen jullie een goed werk.

Dit kan op meerdere dingen slaan, alle toppers die er echt voor gaan die me motiveren, de echte pro's in het trailrunnen die dat ook doen en natuurlijk mijn go-to schoenen van dit jaar!

De Salomon Sense Pro.


Ergens eind mei was ik weer eens een dagje uit naar mijn favoriete snoepwinkel. Mijn wegschoentjes waarop ik liep waren behoorlijk op en ik had weer eens behoefte aan een nieuw paar. Omdat ik op steenworp afstand woon van de heide en het bos zijn veel van mijn trainingen dan ook hybride, stukje asfalt, dan weer bos en hei en dan weer asfalt. Daarom wou ik een beetje een mix van beide schoenen. Zo kwam ik uit bij de Salomon City-trail lijn. Daar waren een aantal modellen voor handen, de Sense Mantra, de X-series, de X-Scream en de Sense Pro. Natuurlijk allemaal even gepast en door de winkel gehobbeld, het mag allemaal daar. Ondertussen een bakje koffie erin en ouwehoeren, veel ouwehoeren.

De Salomon Sense Pro vielen me meteen op, in positieve zin. Een behoorlijke brede voorvoet, wat ik van de Sense Ultra ook gewend ben en de Sensifit in de schoen. Een soort sokje in de schoen die goed om je voet sluit. Zo kan je er zelfs met blote voeten in. Al loop ik toch liever met sokken aan ;). Natuurlijk heeft deze Salomon ook de quicklace, welke ik ontzettend handig vind. Als je ze hebt aangetrokken kan je de veters wegstoppen in de tong, helemaal geen last maar van! De demping voelde ook erg lekker, een behoorlijk zachte ride maar wel genoeg reactiviteit. Ik vond de X-Series iets te hard voelen op dat moment, maar dat was maar een momentopname natuurlijk.
In ieder geval waren het toen de Sense Pro geworden. Nu, iets meer dan een half jaar later heb ik er onderhand al 1100 km op gelopen en zeker niet alleen op het asfalt.

Toen ik lekker in Zwitserland bezig was met het voorbereiden op de Eigertrail werd mij namelijk verteld dat deze schoentjes daar ook zeer geschikt voor waren. Was eigenlijk van plan om hem op mijn Sense 4 Ultra SG te gaan lopen, vooral als het wat natter was. Maar het bleef droog dus probeerde ik de 51km Eigertrail maar hierop te gaan lopen. Wat een belevenis was dat! Krijg ik normaal gesproken na 30/40km best was last van mijn voeten had ik het daar deze hele trail geen moment aan gedacht. Zelfs op de vele rots-klauterpartijen kwam ik zonder voetscheuren overal doorheen. Heerlijk!  Ook de grip was zeker voldoende en alleen de afdaling in het bos waar nog wat mos lag en dergelijke moest ik iets meer uitkijken.


De duurzaamheid van de schoenen vind ik ook ontzettend sterk, het profiel van de schoen is nog grotendeels in takt na die 1100km. Al kan je wel duidelijk zien dat ik een voor/midvoetlander ben. Het middenstuk is een beetje afgesleten. Ook in het gewicht kan je wel iets zien dat ze wat slijtage hebben. Waren ze nieuw nog 274 gram, niet een hele lichte schoen, maar zeker ook geen zware, zijn ze op dit moment 264 gram. 



Het bovenwerk houdt zich helemaal sterk, na al dat gebeuk en gecross, vele intervallen, trails en een wegmarathon is het bovenwerk nog helemaal piekfijn in orde. De veters nog nooit hoeven vervangen en geen scheurtjes in de stof. Bij mijn Salomon Sense 3 Ultra SG was dit helaas wel het geval, daar heb ik wel wat meer mee gelopen, ongeveer 1300km, maar daar vielen de gaten erin aan de zijkant van mijn grote teen. Het buigpunt dus, hier ook totaal niets te zien! Helemaal top!


Ohja, ook marathons kunnen er goed op gelopen worden. Dat bewezen ze in Spijkenisse waar ik mijn eerste wegmarathon liep. Daar brachten ze me naar een 5e plek met 2.46'41, dat met windkracht 6!


Ik hoop dat ze dus nog wel even meegaan, zo niet, dan komt er waarschijnlijk wel weer een nieuw paartje om ze af te lossen. Voor schoentjes om je ondergrond af te wisselen of gewoon op asfalt te lopen zijn het op dit moment zeker mijn favorieten en trouwens niet alleen de mijne, Ethan Newberry, The GingerRunner houdt ook van ze!


Hierbij de review van hem:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten